Visie op websitebouw

Vrijwel elke ondernemer heeft tegenwoordig een website. Maar nog te vaak zijn websites van 'kleine' ondernemers niet te vinden op de voor hen belangrijke sleutelwoorden en linkpagina's, zit de website onlogisch in elkaar, of schort het aan een overtuigende presentatie.

1. Vindbaarheid en optimalisatie voor zoekmachines
(SEO - Search Engine Optimalisation)

Websites, en niet alleen die van kleine ondernemers, zijn nogal eens slecht vindbaar. Alle aandacht is uitgegaan naar het ontwerp. Een timmerman in Amsterdam heeft er veel baat bij als hij onder 'timmerman Amsterdam' hoog in de zoekresultaten verschijnt. Logisch, zult u denken.

Toch is bij lang niet elke website goed over vindbaarheid nagedacht. Is die timmerman helemaal niet te vinden, of alleen onder zijn bedrijfsnaam. En daardoor loopt hij als ondernemer klanten mis, bijvoorbeeld mensen die zijn bedrijfsnaam nog niet kennen, maar gewoon een timmerman zoeken in Amsterdam.

Vindbaarheid is een aspect dat vanaf de fundamenten van de website als een rode draad door het ontwerp en de realisatie loopt. Zo zijn de URL (het website adres), de technische bouw van de site ('zoekmachine vriendelijk') en de teksten van invloed op een goede vindbaarheid van uw website.

Vooraf een goede overweging maken van zoekwoorden ('vindtermen') die door de hele website verweven zijn, maakt de website doorgaans veel rendabeler. De belangrijkste vraag bij het vaststellen van die vindtermen is: met welke sleutelwoorden gaan potentiële klanten mij zoeken op het internet?

2. Gebruiksvriendelijkheid
Een logische indeling en menustructuur op élke pagina, goed vindbare contactgegevens. Het zijn belangrijke zaken die een website gebruiksvriendelijk maken. Ook weer zo'n 'inkopper', maar ook hier gaat het regelmatig mis.

Zo kan elke pagina van uw website verschijnen in de zoekresultaten van zoekmachines; bij een voor de zoekmachines geoptimaliseerde website wordt dat juist gestimuleerd. Mensen komen dus niet alleen binnen via de homepage van uw website. Dan is het van vitaal belang dat in één oogopslag duidelijk is waar de bezoeker zich op de website bevindt, hoe hij verder kan navigeren en hoe hij contact met u kan opnemen.

3. Uitstraling
De kleurkeuze, de illustraties, het design, de toonzetting van uw teksten, recensies van klanten, duidelijke contactgegevens, scherpe foto's. Het zijn allemaal aspecten die bijdragen aan het succesvol zijn van uw website. Een website zonder makkelijk vindbare contactgegevens komt niet betrouwbaar over. Een achterhaald 'jaren tachtig design' geeft u als ondernemer een stoffig imago. Bedenk dus wat u wilt uitstralen met uw website, en welke doelgroep u wilt aanspreken.

Met net wat meer moeite en een wat hogere investering, zet u een uniek plaatje neer met een professionele uitstraling. Dat heeft zijn weerslag op hoe bezoekers uw website, maar ook ú als ondernemer, zullen waarderen. En dat zie je uiteraard terug in de respons.

« Terug

 

Gratis website analyse

Hebt u een website, maar krijgt u daarop weinig tot geen respons?

Na een kort telefonisch gesprek over uw ervaringen, bekijk ik uw website en geef ik u vrijblijvend en gratis suggesties voor verbetering.

Neem contact op vraag naar de gratis analyse.